Kryo-terapie.cz

Otužování

Chlad a mráz léčí

Otužování je jedna z forem, jak začít pracovat s chladem a využívat jeho pozitivních účinků každodenně. V našich zeměpisných šířkách je celoročně nejstudenější voda, ať už ve formě tekuté nebo pevné (sníh, ale častěji led). Otužovat se dá ale i vzduchem, jen je to v letních měsících takřka nemožné. Navíc vzduch docela dobře izoluje, pokud tedy nefouká. Proto se i v ostatních zemích světa bere za otužování vstup do chladné vody jako ten nejběžnější a nejpraktičtější.


Jak začít s otužováním

Otužování v ledové vodě

Omýt si ráno studenou vodou obličej a ruce. Obličej, ruce a chodidla mají nejvýraznější schopnost informovat nás o teplotě okolí a zareagovat na něj. Zajímavostí je, že před usnutím se naše tělo potřebuje dostat do teploty asi o 0,5°C nižší, než při aktivitě, proto si lidé podvědomě umývají před spaním obličej a ruce, čímž ztratí potřebné teplo a daří se jim lépe usnout. Důležitá je pravidelnost a psychická připravenost na chladový podnět. Velmi důležité se jeví být psychicky "v pohodě". V opačném případě je totiž vystavení se chladu extrémně nepříjemné.

Zabírá tedy polití studenou vodou na uklidnění při rozčilení? Ano, mělo by to zabrat. Ale příjemné to není. Pokud je mytí obličeje pro vás denní praxí, můžete přejít na studenou sprchu. Klidně si dejte teplou, a na konec otočte pákou doprava. Anebo už můžete rovnou vstoupit pod studenou sprchu od začátku. Pokud zvládáte toto, pak je první velký krok v otužování za vámi. Teď zbývá ještě vydržet a dělat to pravidelně, protože při tom teprve nastává síla účinků.

Máte-li jakékoli pochybnosti o svém zdravotním stavu, je vhodné konzultovat před započetím otužování svůj zdravotní stav s lékařem. Dobře funguje zkouška pomocí zátěžového testu, který probíhá pod dohledem lékaře, a u kterého se projeví případné poruchy srdce, cév či dechová nedostatečnost.


Výhody otužování

  • do krve se vyplavují endorfiny a noradrenalin
  • stimuluje se celkový cévní systém
  • zlepšuje se imunita
  • snižuje se reaktibilita na stresové podněty

Rizika, nebo možná spíše nevýhody, otužování

  • je to zdlouhavé (je třeba se otužovat často a pravidelně)
  • první chvíle jsou velmi nepříjemné
  • při nesprávném dávkování může dojít k podchlazení
  • při otužování ve volné přírodě ve vodě s ledem může dojít k poranění chodidel

Abyste se vyhnuli rizikům, je vhodné otužovat se ve venkovním prostředí pod dohledem kamaráda, který vám může přispěchat na pomoc, bude-li to situace vyžadovat. Také se hodí mít po studené koupeli k dispozici ručník a suché oblečení, abyste neprochladli cestou z koupele. Dostatek teplého oblečení je důležitý především v začátcích otužování, a pak naopak při extrémních výkonech, kdy se otužilci mohou dostat daleko od civilizace jen se skrovným uzlíčkem oblečení. V takovou chvíli jakékoliv drobné poranění (například vyvrtnutí kotníku při vylézání z jezera) může způsobit katastrofické následky.


Wim Hofova metoda

Příprava na otužování v ledové vodě

Nejvíce rozšířenou formou otužování je v současnosti Wim Hofova metoda. To je způsob otužování spojený s dýcháním a nastavením mysli, který se tento Holanďan podává neokoukaným způsobem, který fascinuje muže i ženy po celém světě.

Kromě knihy Wim Hof – Ledový muž (z roku 2020), také lidi oslovuje pomocí kurzů a online videí. Je asi dobré si přiznat, že záběry na vousatého muže ponořeného v ledové tříšti, ale přesto zachovávající klidnou tvář, jsou více než působivé. Více o Wim Hofově kurzu


Použité zdroje o otužování:

© 2021 Kryoterapie.cz - Všechna práva vyhrazena | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Mapa webu